Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė Creamfields » Ant Gru 29, 2009 22:03:05

Taigi, atėjus žiemai, daug kas pradėjo kalbėti, kad jie jaučia, kaip kietėja jų šakės žiemos metus.
Pagrindinė to priežastis yra alyva. Tai vat šiek tiek paieškojau infomarcijos apie juos ir atraudau, bent jau man, įdomios informacijos.

Alyvos parinkimas yra kritinis šakės veikimui. Todėl labai svarbu, kokią alyvą pasirinksim savo šakėms.
Pradėti tikriausiai reikėtų nuo wt raidžių, kas reiškia oil weight. Daugelis perkame tepalą remdamiesi šiomis raidėmis. Vat čia ir yra bene didžiausia klaida. Nors tai tarsi ir turėtų būti standartas, bet deja, taip nėra. Tiesa yra tokia, kad kas vienos firmos yra 5 wt, tai kitos firmos yra 10 wt. Dėl to galime būti nemaloniai nustebinti, kai norėdami pakietinti savo šakės veikimą susipilame kokios nors firmos 10 wt alyvos vietoje buvusios alyvos, kuri buvo užpilta gamykloje (tarkim 7 wt), o šakės veikimas nepakinta, arba pakinta nenorima kryptimi. Todėl, norint tokių „siurprizų“ išvengti, reikia žiūrėti į alyvos klampą, o ne wt reikšmę. Dar kitas būdas yra tiesiog pilti šakės gamintojo parduodamą alyvą, todėl, kad ji yra vieno gamintojo, tai didesnės wt reikšmės atitiks ir didesnį klampumą. Paprastai, ta alyva būna kokios nors alyvas gaminačios firmos produktas su perklijuota etikete ir dažniausiai su didesne kaina. Taigi, neprošal būtų susižinoti, kurio gamintojo alyvą pila šakės gamintojas su perklijuota etikete. Žinodami, kokia pas mus supilta alyva, galime pasižiūrėti jos klampumą. Klampumo žinojimas padės ateityje rinktis alyvas savo šakėms.

Klampumas nurodomas dviejuose temperatūros taškuose: 40°C ir 100°C. Paprastai klampumas iki kritinių taškų (pour point ir flash point) yra tiesinė priklausomybė, todėl gamile iš grafiko susižinoti, koks bus klampumas prie tam tikros temperatūros. Tai padės mums renkantis alyvas priklausomai nuo važinėjimosi temperatūros. Keli laispniai esminių skirtumų neturės ir pakitusio klampumo nepastebėsite, bet jeigu tikrai esatę pasiryžę žiemos metu važinėtis, tai rekomenduotina pasikeisti alyvą į mažesnio klampumo. Pasižiūrit prieš tai buvusių kelių žiemų temperatūrų vidurkius, pasiskaityke, ką maždaug prognozuoja ateinančią žiemą ir įvertinkite iki kokios neigiamos temperatūros tikrai ketinate važinėtis. Ir kad jau būti visiškai preciziškam, tai žinodami gamintojo supiltos alyvos klampumą prie 40°C ir 100°C reikšmių nusipiešiat tiesę ir pasižiūrit klampumą prie maždaug (čia pats sprendžiu pagal Lietuvos vasaros orus) 20°C. Tai vat čia yra jūsų klampumas, kurio norėsite važinėjantis žiemos metu. Tuomet renkatės mažesnio klampumo alyvas, kurių klampumas prie , tarkim -5°C, bus kaip dabartinės jūsų prie 20°C.

Svarbus rodiklis yra VI (Viscosity index) – kuo jis didesnis, tuo alyvos savybės mažiau kinta keičiantis temperatūrai. Todėl patartina rinktis aukštesnį VI turinčią alyvą.

Šakėms skirtos alyvos wt yra mažas, o tai reiškia, kad jos skirtos naudoti esant salyginai neaukštoms temperatūroms.
Dar vienas svarbus parametras yra pour ir flash point. Mums kur kas yra svarbesnis pour point. Tarkim paimkime Red Line Medium 10 wt alyvą.
Vis @ 100°C = 10.8 cSt
Vis @ 40°C = 30.4 cSt
VI = 369
Flash Point = 152°C (305°F)
Pour Point = -22°C (-8°F)

Pour point yra -22°C. Kadangi šis taškas yra nustatomas, kai jau už jo skistis nebejuda daugiau kaip 5 sekundes laikant indą paverstą statmenai, tai esant tokiai temperatūrai šakė nebeveiks.

Bendra rekomendacija yra, kad lauko temperatūra būtų bent 10°C laipsnių aukštesnė nei naudojamos alyvos pour point temperatūra. Taigi, tęsiant toliau su paimtu pavyzdžiu, prie -5°C laipsnių temperatūros cSt bus 45,1, kai prie 21°C cSt yra 36,6. Atrodo, kad gana didelis skirtumas. Klausimas, kiek tas skirtumas yra realiai juntamas pačioje sistemoje, nes viena yra matyti skirtumus, bet visai kas kita yra realus tų skirtumų atspindys veikiančioje sistemoje. Galbūt tas 8,5 skirtumas stipriai atsiliepia šakės darbui, o galbūt sistema yra pakankamai didelė, kad praktiškai jokio poveikio nepajustume. Kita vertus, sistema gali būti labai sudėtinga ir jau alyvos klampos pakitimas per 5 vienetus gali būti stipriai juntamas.
Dar paimkim cSt prie 5°C laipsnių temperatūros, kuris yra 41,8. Aš, (paimtas pvz. savo klampa yra beveik identiškas Fox šakės tepalo klampai) važinėdamas prie tokios temperatūros šakės veikime esminių skirtumų nepajutau, tai galbūt nejausčiau esminių skirtumų ir prie -5°C laipsnių temperatūros (na nebent dviratį laikyčiau 50°C, tuomet staigiai vėstant alyvai skirtumas turėtų pasijusti). Čia ne kažkokios išvados, o tiesiog bendram pamąstymui, nes kitą kartą visokios nepagrįstos kalbos mus gali labiau veikti nei realus tepalo sutirštėjimas. Na bet dėl šventos ramybės, galime žiemai pasikeisti tepalą į tokį, kurio klampa bus artima mūsų reikiamai klampai. O ir dažnesnis keitimas nepamaišys.

Alyvas galima maišyti. Taigi, jeigu nerandate parduotuvėje reikiamos alyvos, galite ją pasigaminti sumaišydami skirtingo klampumo alyvas. Niekur neradau, ar galima maišyti skirtingų firmų alyvas, bet manau, kad geriau to vengti, nes vis tik kiekviena firma gali naudoti skirtingus priedus alyvose. Todėl geriau maišyti vienos firmos skirtingo klampumo tepalus.
Štai čia galite pasiskaičiuoti, kokiu santykiu reikia maišyti turimus tepalus, norint gauti reikiamą klampumą.
http://www.rohmax.com/product/rohmax/en/calculation-tools/base-oil-mixtures/pages/calculate.aspx

Mineralinę alyvą ar sintetinę? Remiantis motociklų patirtimi, tai šakėms tiks bet kuri, svarbu, kad VI būtų virš 100, o galiniams amortizatoriams rekomenduojama sintetinė ir VI >300. Priekinė šakė net ir motocikluose stipriai neįkaista, o vat galinei jau tenka susitvarkyti su aukštesnėmis temperatūromis. Čia nesiūlau naudotis motociklų patirtimi, tik pamąstymui parašiau. Tarkim Fox siūlo naudoti sintetinę, tai galbūt ir reikia likti prie jos, bet greičiausiai, kad nieko blogo nenutiks, jeigu bus panaudota ir mineralinė ar pusiau sintetinė, kol alyvos VI bus pakankamai aukštas. Dėl o-ring‘ų ir dust wiper‘ių jaudintis irgi nereikėtų, nes jie pakankamai gerai atsparūs šios rūšies alyvoms. Vat jeigu susidėjote neaišku kokios gumos sudėties o-ring‘us, tuomet gali kilti nemalonumų.

Kaip nereikia tikėti tepalais, taip nereikia tikėti ir spyruoklėmis.
Trumpa ištrauka, kodėl netikėti:

Recently, I decided to go up to a 500# fox spring from a 450# fox spring. While both springs were off the bike I rated them. The 450# rated at 441# (-2%) and the new 500# rated at 450#(-10%). This is pretty lame. Both springs were 4.900" free length and rated between 0.250-1.250" and 0.500-1.500" of compression with consistent results. I even tried ordering a 500# spring from Mountain Speed (Eibach), It was far heavier (in weight) than the stock spring and it only rated at 458#. Finally, I borrowed another riders seemingly identical stock 450# labled spring and it rated at 480#. It is pretty amazing that this kind of crap can go on in a supposed race quality part.
If you have access to a spring scale, always rate your springs. Never believe a label or company claim.


Grįžtant prie šakių, tai žiemos metu dažnai pasigirsta kalbų apie šalčio kenkimą dust wiper‘iams. Taip, šaltis jiems kenkia, kaip ir karštis. Tik iš daugelio pasisakančių galima susidaryti įspūdį, kad jie kalba apie dust wiper‘ius, o-ring‘us tarsi šie būtų pagaminti iš kramtomosios gumos. Tarkim paimkim Fox šakės o-ring, kuris yra pagamintas iš nitrilo (NBR).

Heat resistance
Up to 212°F (100°C) with shorter life at 250°F (121°C).
Cold flexibility
Depending on individual compound, between –30°F and –70°F (–34°C and –57°C).

Taigi, vėl mums svarbesnės yra savybės prie neigiamos temperatūros. Nurodyta temperatūra šiuo atveju nėra kaip su alyvos pour point. Kitaip sakant, prie nurodytos žemiausios temperatūros, o-ring dar vis tebeišlaikys savo savybęs (alyvos atveju prie pour point sistema jau nebeveiks). Žinoma, dėvėjimasis bus spartesnis. Neradau, iš kokio mišinio pagaminti dust wiper, bet galime daryti prielaidą, kad iš to paties kaip ir o-ring. Ir net jeigu ne iš to paties, tai pasižiūrėjau kitus galimus mišinius, kurie būtų atsparūs naudojamioms alyvoms, tai jų temperatūrinės ribos panašios, o kai kurių netgi geresnės.
Taigi, pats laikas būtų nustot verkti dėl šalčio poveikio dust wiper‘iams ir o-ring‘ams, nes veikimo temperatūrinės ribos yra tikrai plačios. Kur kas labiau kenkia druskos. O ir pagal visas šakių gamintojų rekomendacijas bent kartą į sezoną šitas gumas reikia pasikeisti.

Šaltiniai:
http://www.rohmax.com/rohmax/en/customerservices/calculationtools/baseoilmixtures/
http://www.mediaturbo.com/clients/marzocchi/forkoilviscosity.html
http://www.peterverdonedesigns.com/bikesuspension.htm
http://www.peterverdonedesigns.com/lowspeed.htm
http://www.pvdwiki.com/index.php?title=Suspension_Fluid
http://www.noria.com/dictionary/default.asp?definitionsearch=xqxqxqxq222&alphasearch=V
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil
http://www.engineersedge.com/lubrication/pour_point.htm
http://www.peterverdonedesigns.com/images/content/motorcycle/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif
http://www.allsealsinc.com/pdf/National%20O-Ring%20Catalogue-2.pdf


Jeigu radote kokių klaidų, ar turite pastabų, tai praneškite man ir mėginsiu pataisyti.


SUSPENSION SETUP GUIDE

Paveikslėlis
Thought is real, physical is the illusion.
Death is the road to awe.
Kuo gilesnė bedugnė, į kurią krenti, tuo daugiau šansų išmokti skraidyti.
Vartotojo avataras
Creamfields
 
Pranešimai: 1556
Užsiregistravo: Pir Bir 12, 2006 14:39:39
Miestas: Vilnius
Stilius: XC

Re: Faq: Šakės ir amortizatoriai

Standartinė Piks » Tre Gru 30, 2009 0:26:14

WOW Creamfields :shock: lenkiu zemai galva uz toki darba - puikus ziniu ir faktu konspektas. Saunuolis :!: Reiketu iskelti i atskira tema ir i virsu, kad galima butu lengai nukreipti nuoroda i toki puiku FAQ'a ir nebekiltu klausimu...
"Life is like a box of chocolates.. you never know what you're gonna get" Forest Gump
There are 10 types of people - those who understand binary, and those who don't
“Ride clipped if you want to get fast. Ride flats if you want to get good.”
Vartotojo avataras
Piks
 
Pranešimai: 1130
Užsiregistravo: Sek Spa 08, 2006 22:43:24
Miestas: Renegade
Stilius: None

Re: Faq: Šakės ir amortizatoriai

Standartinė Vital » Tre Gru 30, 2009 11:07:05

Sveiknimai - man patiko - mūsų forumo 2009 metų bėda, kad retai teužduodama klausimų, į kuriuos nėra atsakyta forume anksčiau, todėl rečiau išsirutulioja turininga ir informatyvi diskusiją, tad kartais tam tikri pasisakymai - savotiški konspektai yra tikra sielos atgaiva.
Vartotojo avataras
Vital
 
Pranešimai: 2521
Užsiregistravo: Pen Kov 03, 2006 16:15:35
Miestas: Vilnius
Stilius: None

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė Raitis » Ket Gru 31, 2009 0:37:19

Su spyruoklėm tai bardakas visiškas, kažin nors titaninėms įtaiko ar ne... :shock: O apie alyvą teko skaityt daugumą informacijos jau. Bet kokiu atveju restecpa už informaciją ir netingėjimą.
Gal kas turi tą žaislą matavimui Lietuvoje (naivu, žinau)?
Vartotojo avataras
Raitis
 
Pranešimai: 2042
Užsiregistravo: Sek Spa 09, 2005 13:23:03
Miestas: Vilnius
Stilius: DH

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė ajh » Tre Kov 10, 2010 23:48:17

Kaip pasigamint reikiamo klampumo tepala savo sakei is Lietuvoj parduodamu MOTUL tepalu:
Prikabinti failai
MotulMix.jpg
MotulMix.jpg (107.26 KiB) Peržiūrėta 21411 kartus(ų)
-= Jedem das Seine =-

http://lenaxol.eu
Vartotojo avataras
ajh
 
Pranešimai: 660
Užsiregistravo: Pir Kov 02, 2009 17:28:01
Stilius: XC

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė grosso90 » Tre Spa 27, 2010 19:13:02

kur imanoma gauti fox float pillow 5cc?As randu ju on ebay bet nenoriu permoket,nes tepalas kainuoja 2svarai o siuntimas 6
grosso90
 
Pranešimai: 16
Užsiregistravo: Pir Bir 22, 2009 13:47:47
Stilius: XC

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė ajh » Tre Spa 27, 2010 19:30:04

Pvz. http://www.bike-components.de/products/info/p20058_Float-Fluid.html, jungis prie bendro uzsakymo tada siuntimas neturetu daug kainuoti.
-= Jedem das Seine =-

http://lenaxol.eu
Vartotojo avataras
ajh
 
Pranešimai: 660
Užsiregistravo: Pir Kov 02, 2009 17:28:01
Stilius: XC

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė Aurimas vardu Jonas » Tre Spa 27, 2010 23:57:56

arba naudoji mechaninių pavarų dėžių 80W tepalą ;)
Serijinis žudikas. Žudau debilus.
Vartotojo avataras
Aurimas vardu Jonas
 
Pranešimai: 4593
Užsiregistravo: Pir Lie 02, 2007 21:05:30
Miestas: Vilnius
Stilius: XC

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė pauliusb » Ket Sau 06, 2011 19:43:39

Ar kas nors pasiruošėte šiai žiemai amortizatorius?
pauliusb
 
Pranešimai: 1558
Užsiregistravo: Tre Geg 16, 2007 20:28:36
Miestas: Kaunas
Stilius: XC


Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė Aurimas vardu Jonas » Sek Vas 06, 2011 17:40:26

įdomiai. pirmas variantas rodo, kad tai yra vaiklių alyva. ant pakuotės net rašo "Motor oil". taip pat pačiame motorex puslapyje prie motorcycle skilties tokio nėra, tačiau galima rasti automobilinės produkcijos skyriuje
Serijinis žudikas. Žudau debilus.
Vartotojo avataras
Aurimas vardu Jonas
 
Pranešimai: 4593
Užsiregistravo: Pir Lie 02, 2007 21:05:30
Miestas: Vilnius
Stilius: XC

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė pauliusb » Sek Vas 06, 2011 18:16:00

Pirmasis yra tik 5W ir rašo, kad tinka Manitou šakėms. O paprastai naudojam antrąjį.
pauliusb
 
Pranešimai: 1558
Užsiregistravo: Tre Geg 16, 2007 20:28:36
Miestas: Kaunas
Stilius: XC

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė pingvinai » Sek Vas 06, 2011 18:29:57

O to antrojo kokia klampa renkates?
pingvinai
 

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė pauliusb » Sek Vas 06, 2011 19:26:11

Kokia parašyta serviso instrukcijoj arba pagal pirmą šios temos pranešimą, jei žiemai.
pauliusb
 
Pranešimai: 1558
Užsiregistravo: Tre Geg 16, 2007 20:28:36
Miestas: Kaunas
Stilius: XC

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė pingvinai » Tre Kov 23, 2011 22:57:42

galvoju imt kazka is rock shox tepalu http://www.bike-components.de/index.php?cat=c507_Suspension.html&sort=&XTCsid=66a034ee6fdef62e182f6c1035147fe0&limit=&filter_id=71&order=
Kokia klampa pasiulytumet rebai sl, gamintojas kaip ir 15wt raso, bet ar ne daugoka?
pingvinai
 

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė MacGyver » Ket Kov 24, 2011 7:59:39

Gamintojas rašo, kad reikia tiek 5wt, tiek 15wt tepalų toje pačioje šakėje. ;)
Paveikslėlis Dviračių Salonas Team
Vartotojo avataras
MacGyver
 
Pranešimai: 1751
Užsiregistravo: Pir Kov 16, 2009 23:02:20
Miestas: Vilnius +3706201568septyni
Stilius: XC

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė pingvinai » Ket Kov 24, 2011 9:16:10

O realiai kas nors darote pagal gamintoja?
pingvinai
 

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė saras_lm » Ket Kov 24, 2011 10:30:36

Darom :wink: 15wt pilasi į apatines kojas, tam, kad tept nešančius ir įvores (bushings). Supylus skystesnį gali riebokšliai (seals) nelaikyti, o ir šiaip, klampesnis toje vietoje geriau. 5wt pilasi į dempferį.
"Nelaukime rojaus ar pragaro – kančios ar dovanos už savo darbus. [...] čia prisidirbęs, čia ir susimokėsi." - Andreas Kisser
Vartotojo avataras
saras_lm
 
Pranešimai: 359
Užsiregistravo: Sek Geg 07, 2006 22:15:58
Miestas: Alytus
Stilius: XC

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė Aurimas vardu Jonas » Ket Kov 24, 2011 11:18:45

o yra pasitaikę problemų su skystesniu dėl įvorių ir t.t.? mano lapė open bath tipo (damperio darbui ir tepimui naudojamas tas pats tepalas), pilu skystesnį, viskas čiki
Serijinis žudikas. Žudau debilus.
Vartotojo avataras
Aurimas vardu Jonas
 
Pranešimai: 4593
Užsiregistravo: Pir Lie 02, 2007 21:05:30
Miestas: Vilnius
Stilius: XC

Re: Šakių ir amortizatorių alyvų parinkimas

Standartinė redas » Ket Kov 24, 2011 11:27:57

esu susipiles i totem solo air motorex 10W tepala i apatines kokjias pokolkas jokiu problemu nematau . ir man atrodo tu pigiau gautum lietuvoj motorex pirkt nei is to puslapio rock shox tepala.
Vartotojo avataras
redas
 
Pranešimai: 322
Užsiregistravo: Pen Spa 17, 2008 18:38:01
Miestas: kaunas
Stilius: FR

Kitas

Grįžti į Dviračiai, rėmai, dalys

Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 5 svečių